Curs de crítica de cinema i sèries de televisió



Presentació
El objectiu és proporcionar a l’alumne les “eines” metodològiques per a l’escriptura de ressenyes, articles o assajos, així com estimular l’anàlisi i la reflexió crítica i teòrica entorn del mitjà cinematogràfic i televisiu.
A qui va dirigit?
El curs de Crítica de cinema i sèries de TV, està dirigit a totes aquelles persones a partir dels 18 anys que -sense un coneixement previ d’estudis audiovisuals estan interessades a aprendre l’ofici de crític, d’una forma pràctica i intensiva, i a tots aquelles persones interessades amb experiència en l’escriptura.
Programa
Part Teorica
- – L’evolució de la crítica, de la premsa a Internet.
- – La crítica a premsa generalista, revistes especialitzades i mitjans digitals.
- – La relació entre crítica i públic.
- – Funcions de la crítica.
- – Aprenent a analitzar una obra audiovisual. Enfocaments metodològics.
- – Els modes de representació cinematogràfica.
- – Les teories dels primers anys del cinema mut.
- – L’herència de les avantguardes.
- – Entre formalistes i realistes.
- – La qüestió del llenguatge cinematogràfic.
- – A la recerca de l’especificitat del medi.
- – Els gèneres cinematogràfics.
- – Les teories dels realismes.
- – Del classicisme al manierisme.
- – El discurs de la Modernitat.
- – El culte a l’autor, de França als Estats Units.
- – L’herència de l’estructuralisme al cinema.
- – Imatge-moviment i imatge-temps.
- – La forma fílmica.
- – L’anàlisi textual del film.
- – L’herència de les esquerres i la teoria feminista i homosexual.
- – Teories psicoanalítiques del cinema.
- – Els cinemes “perifèrics” i el cinema del Tercer Món.
- – Els estudis culturals.
- – El paper de lespectador.
- – La contracultura, el kitsch, el camp i el trash.
- – El discurs de la postmodernitat.
- – Del text a l’hipertext.
- – El discurs de l’slow cinema.
- – Les teories sobre la ficció televisiva.
- – Les mutacions del cinema contemporani.
- – El post-cinema i la post-televisió.
Part Pràctica
- – Taller d’escriptura de textos (exercicis de redacció supervisats pel professor).
- – Anàlisi i debat de fragments de pel·lícules.
- – Projecte final de curs: Elaboració d´un projecte d´assaig escrit o videoassaig.
Professorat

Enric Ros
Enric Ros és crític de cinema del suplement Què Fem? de La Vanguardia, professor d’Història del Cinema, Ficció Televisiva i Taller de Guió a ECIB; També ha estat professor d’Història del Cinema i Gèneres Cinematogràfics a la Universitat Internacional de Catalunya. Des de fa anys, escriu en diversos mitjans com Jot Down, Serielitzats, Història i Vida o Què Llegir, entre d’altres.
Ha coordinat, juntament amb Raquel Crisòstom, els llibres Regreso a Twin Peaks (Errata Naturae, 2017) i Mad Men o la fràgil bellesa dels somnis a Madison Avenue (Errata Naturae, 2015). També és autor d’It’s Not TV. Les sèries de ficció a l’era de la Post-TV (2011) i uns quaranta llibrets d’edicions en DVD. Ha participat a diversos llibres sobre cinema i televisió com Gilda. El llibre del 75è aniversari (Notorious, 2021), Psicosi. El llibre del 60è aniversari (Notorious, 2020), 2001, una odissea de l’espai. El llibre del 50è aniversari (Notorious, 2018), L’univers de Rita Hayworth (Notorious, 2018), L’univers de John Ford (Notorious, 2017), The Wire University. Ficció i societat des dels cantons (UOC Press, 2016), L’univers de Billy Wilder (Notorious, 2016), La política a les sèries de televisió. Entre el cinisme i la utopia (UOC Press, 2015), o L’univers d’Orson Welles (Notorious, 2015).